Minuman Kesihatan Formula Dari Jepun
Artikel 1: Pocari Sweat( Minuman Kesihatan)
Akihiko Otsuka 35 th yang merupakan cucu kepada Otsuka Group. Rokuro Harima 44 th telah mendapati
para doktor telah meminum sesuatu carian infus yang dapat menggantikan kehilangan
garam di dalam tubuh. Selepas tiga tahun, Akihiko Otsuka 38 th telah memegang peranan sebagai Presiden Director yang ke-3 menggantikan ayahnya, Masahito Otsuka. Rokuro Harima dan anak buahnya, Akihisa Takaichi 33 th untuk membantu dalam menjalankan penyelidikan tersebut. Rokuro Harima telah menyerahkan tugas untuk melakukan penyelidikan ini kepada Akihiko Otsuka. Sejak pada itu, beliau cuba untuk mengaplikasikan teori
tersebut untuk mencipta minuman kesihatan yang menggunakan teori yang sama. Akihiko Otsuka mengandaikan semua orang
ketika beraktiviti, akan mengeluarkan keringat. Untuk menggantikan tenaga dan
sel-sel yang rosak, beliau telah mencadangkan untuk membuat minuman yang dapat
memberikan kesan penggantian air yang keluar semasa beraktiviti. Beliau ingin
membuat minuman yang formula yang sama. Selepas itu, keseimbangan tubuh akan
kembali.
Produknya ialah soft drink iaitu mempunyai ramuan formula yang serupa,Rokuro Harima mendapati rasanya agak pahit. Akihiko Otsuka memberitahu bahawa ia sihat untuk badan. Tetapi Harima menafikan kerana syarikat ingin membuat minuman ringan, bukannya sebagai ubat. Cuma yang membezakan minuman ringan ini ialah minuman yang mempunyai faedah kesihatan kepada pelanggannya. Selepas mencuba lebih 1000 kali, tapi penyelidik itu masih belum memenuhi objektif daripada bosnya. Akihiko telah menggunakan kata hatinya untuk mencampurkan minuman itu dengan penyelidikan yang lain iaitu mencampurkannya dengan ‘lemon juice’. Selepas itu, minuman tersebut baru mendapat rasa enak yang diingini.
Ketika ditawarkan ke pasaran, beliau mendapati minuman ringan ini tidak laku di pasaran. Beliau mengandaikan pelanggan tidak mengenali lagi produknya lalu mencadangkan kepada marketing department untuk mengedarkan secara percuma. Namun, sebahagian pelanggan menolak dan sebahagia lagi walaupun menerima tetapi tidak memberikan respon yang memuaskan. Produknya hanya diterima oleh ahli-ahli sukan seperti permain softball jogging dan sebagainya. Akhir sekali, produk itu diberikan kepada buruh-buruh kilang. Beliau baru mendapati bahawa target segmen market untuk produknya iailah untuk orang yang menjalankan aktiviti.
Artikel 2: Aqua Golden Missisippi Tbk.
Tirto Utomo, warga asli Wonosobo, mendirikan perusahaan air minum dalam kemasan (AMDK) kerana ketika bekerja sebagai pegawai Pertamina di awal tahun 1970-an Tirto bertugas menjamu delegasi sebuah perusahaan Amerika Serikat. Beliau
telah menjual air kepada pekerja-pekerja yang bekerja di gunung.
Pekerja-pekerja ini tidak membeli kerana mengandaikan bahawa mereka boleh
memperoleh ar yang bersih di gunung. Selepas itu, makin lama produknya
menurunkan harga sehingga membolehkan syarikatnya bankrap jika masih menurunkan
harga. Tetapi ahli marketing department mengandaikan jika menurunkan harga
masih tidak memperoleh apa-apa kesan, bagaimana dengan menaikkan harga produk
tersebut. Lalu, beliau telah menaikkan harga hingga hampir-hampir sama dengan
minuman ringan. Beliau juga telah menukarkan warna air kepada warna merah
kerana melalui psikologi masyarakat sekeliling yang lebih menyukai warna
tersebut. Minuman di syarikatnya menjadikan antara minuman yang laku walaupun
harganya tinggi.
BERDASARKAN 2 KES DI ATAS, KITA
MENDAPATI:
1 Pocari Sweat, beliau salah memilih segmentasi pasaran. Lalu telah mengikut gerak
hati dengan memberikan minuman ringan ini orang yang melalukan aktiviti.
2 Aqua Golden, apabila harga minuman tersebut dinaikkan, baru minuman itu laku di pasaran.
Kerana pelanggan menanggap harga yang tinggi menunjukkan kualiti sesuatu produk
itu dan golongan peringkat pertengahan hingga bangsawan. .Beliau memandang
permasalahan ini sebagai ‘demographic economy’ kerana penduduk lebih menyukai
warna merah yang menjadi warna utama bagi minuman di syarikatnya.
No comments:
Post a Comment